Friday, November 13, 2020

Perbandingan Pendidikan Awal Kanak-kanak di Malaysia dan Luar Negara

 

1.0  PENGENALAN

Menurut The National Association for the Education of Young Child (NAEYC) atau Pertubuhan Kebangsaan bagi Pendidikan Kanak-kanak Muda, pendidikan awal kanak-kanak merujuk kepada segala jenis program yang memberi layanan, asuhan dan bimbingan kepada kanak-kanak dari lahir sehingga berusia 8 tahun. Peringkat Pendidikan awal kanak-kanak adalah sangat penting kerana di peringkat inilah kanak-kanak mula di dedahkan untuk belajar berinteraksi dan bersosial dengan dunia luar selain ibu dan bapa mereka. 

2.0  LATAR BELAKANG PROGRAM PENDIDIKAN AWAL KANAK-KANAK

Pendidikan awal kanak-kanak di Malaysia bermula pada sekitar 1950-an berasaskan pendidikan British yang hanya di monopoli oleh golongan berkemampuan sahaja kerana pada ketika itu kos pembiayaan untuk jenis pendidikan ini adalah tinggi. Dari tahun 1950-1960, sosialis Kristian telah membuka tadika di Malaysia sebagai aktiviti gereja. Kebanyakan tadika pada waktu itu adalah milik persendirian atau agensi dan mengenakan yuran yang sangat mahal. Hasilnya, hanya sebahagian kanak-kanak berumur 4-6 tahun berpeluang mengikuti kelas tadika. Kesan nya, kanak-kanak luar bandar dan tidak berkemampuan tidak berpeluang untuk mengikuti kelas tadika. Pada tahun 1969, Yayasan Asia telah menyumbangkan wang kepada Pertubuhan Pekerja-pekerja Malaysia (Worker Society of Malaysia) untuk mengadakan program seakan “Head Start” seperti di Amerika Syarikat. Kg. Munaindy, Kg. Sentosa dan Kg. Manggis telah di pilih dengan mensasarkan golongan kurang berkemampuan dari kaum Melayu, Cina dan India. Pada tahun 1970 KEMAS telah membuka 10 buah prasekolah contoh untuk membantu golongan kurang bernaib baik. Usaha ini di terus kan sehingga tercipta nya Akta Pelajaran 1961 P.U (A) iaitu sebuah akta khusus untuk pendidikan awal kanak-kanak.

3.0 PERBANDINGAN DALAM NEGARA

 

PERMATA

KEMAS

LATAR BELAKANG

Ditubuhkan pada tahun 2007 dan di adaptasi dari konsep “learning is fun through play” dari Pan Green Centre, Corby, England.

Ditubuhkan pada tahun 1961 sebagai inisiatif untuk membasmi masalah buta huruf di kalangan masyarakat tempatan. 

PENGASAS

YAB Datin Paduka Seri Rosmah Mansor

YAB Tun Abdul Razak bin Hussien

MATLAMAT

Mengembangkan potensi setiap kanak-kanak secara holistik bagi mewujudkan modal insan yang seimbang dari segi intelek, rohani, emosi, jasmani, sosial dan komunikasi.

Untuk memperkasakan masyarakat luar bandar kearah pembangunan yang menyeluruh.

CARA PENGAMBILAN

Warganegara Malaysia, sihat tubuh badan dan bukan kurang upaya.

Warganegara Malaysia, sihat tubuh badan dan bukan kurang upaya.

TAHAP UMUR

4-6 tahun

4-6 tahun

SYARAT PENGAMBILAN

Kanak-kanak yang berasal dari keluarga berpendapatan rendah.

Kanak-kanak yang berasal dari keluarga berpendapatan rendah.

KANDUNGAN PROGRAM

Pembelajaran secara menyeluruh,” learning is fun”, penyertaan aktif ibu bapa dan komuniti, perkembangan dan pembelajaran, penaksiran dan penilaian.

Menggunakan konsep belajar sambil bermain dan diperluaskan dengan kemahiran 4M iaitu membaca, menulis, mengira dan menaakul.

3.1 PERBANDINGAN DARI LUAR NEGARA

 

HEAD START

MONTESSORI

LATAR BELAKANG

Pada awal nya ia adalah sebuah program sekolah musim panas untuk kanak-kanak dari golongan berpendapatan rendah selama beberapa minggu sebelum memulakan sesi persekolahan.

Sistem pembelajaran yang berdasarkan kaedah pembelajaran secara langsung dan permainan kolaboratif

PENGASAS

Ditubuhkan di bawah kelolaan Jabatan Kesihatan dan Perkhidmatan Manusia Amerika Syarikat yang dilancarkan oleh Jule Sugarman pada tahun 1965

Diasaskan oleh Maria Montessori yang berasal dari Itali. Beliau menubuhkan Casa dei Bambini atau Children’s House pada tahun 1907 di Rom.

MATLAMAT

Meningkatkan tahap kecekapan sosial yang lebih tinggi daalm kalangan kanak-kanak.

Perkembangan individu secara menyeluruh yang merangkumi aspek fizikal, sosial, emosi dan intelek.

CARA PENGAMBILAN

Terbuka kepada semua warganegara, bukan warganegara (bermastautin 5-6 tahun di USA dan hanya mengambil pelajar kurang upaya.

Kanak-kanak kurang upaya dan terencat akal.

TAHAP UMUR

3-6 tahun

3-6 tahun

SYARAT PENGAMBILAN

Kanak-kanak terbiar.

Kanak-kanak miskin.

KANDUNGAN PROGRAM

Penglibatan ibu bapa dalam proses pembelajaran dan pengajaran.

“Whole child” iaitu persekitaran pembelajaran terancang, bahan pengajaran montessori dan pengajar sebagai “directress”


4.0 
RUMUSAN

Secara keseluruhan nya, pendidikan awal bagi kanak-kanak berusia 4-6 tahun sangat penting bagi memberikan kemahiran asas seperti menulis, membaca, mengira dan menaakul (4M) dan juga sebagai langkah persediaan kepada kanak-kanak untuk menuju ke peringkat formal iaitu peringkat rendah. Adalah penting bagi pusat pendidikan awal kanak-kanak untuk menyediakan ruang belajar yang kondusif, ceria dan seronok dalam menghasilkan pembelajaran yang menarik. Selain guru, penglibatan ibu bapa dalam sesi pembelajaran dan pengajaran juga dapat membantu kanak-kanak dalam meningkatkan proses kendiri dan kognitif kanak-kanak. Ia juga adalah persediaan awal untuk kanak-kanak melangkah ke peringkat pendidikan formal.

5.0 RUJUKAN

·       https://en.wikipedia.org/wiki/Head_Start_(program)

·       https://en.wikipedia.org/wiki/Montessori_education

·       Tan Chung Hian. (2001). Perbandingan Keberkesanan Antara Dua Kaedah Pengajaran Terhadap Keupayaan Kognitif dalam Pembelajaran Matematik (Satu Kajian Komperatif di Tadika Warisan Montessori dan Q-Dess)

https://ir.unimas.my/id/eprint/17088/1/Perbandingan%20keberkesanan%20antara%20dua%20kaedah%20pengajaran%20terhadap%20keupayaan%20kognitif%20dalam%20pembelajaran%20matematik%20(satu%20kajian%20komparatif%20di%20Tadika%20Warisan%20Montessori%20dan%20Q-Dees)%20(24%20pages).pdf

·       https://ms.wikipedia.org/wiki/PERMATA_Negara

·       https://www.kemas.gov.my/en/background-history-of-kemas/#toggle-id-2

·       http://cikguhasya.blogspot.com/2016/08/pendidikan-awal-knak-kanak.html

·       https://www.academia.edu/30404978/PENDIDIKAN_AWAL_KANAK_KANAK_DI_MALAYSIA

·       http://nansetphene.blogspot.com/2012/03/sejarah-pendidikan-awal-kanak-kanak.html

 

 

 

0 comments:

Post a Comment

 

JOURNEY OF STUDY Template by Ipietoon Cute Blog Design and Bukit Gambang